boligrådgivning arkitekt kvalitets- og risikostyring
Risikostyring
mplusm tilbyder rådgivning
Udvikling, opbygning og implementering af risikostyringssystemer (ISO 31000)
Implementering af procedurer og arbejdsgange
Formulering af politikker og værdigrundlag
Forestå uddannelse og vejledning af medarbejdere
Samarbejde med medarbejderne omkring opbygningen af processerne
Risikostyringsprocessen – Risikoanalyse
Formålet med risikostyringen er, at reducere mulighederne for, at der mod forventning opstår hændelser, der forringer mulighederne i forhold til projektets gennemførelse.
På det enkelte projekt skal der foretages en risikoanalyse. Risikoanalysen skal udføres i starten af projektet. Risikoanalysen skal foretages flere gange i projektforløbet, i takt med at eventuelle risici og viden om projektet ændrer sig. Risikoanalysen skal som minimum foretages ved faseskift.
Risikoanalysen gennemføres i følgende trin/faser:
Identifikation af risici På det enkelte projekt starter risikoanalysen med en målrettet indsats i forhold til at få udpeget og afdækket, hvilke risici der eventuelt vil kunne påvirke projektet.
Risikovurdering/analyse De identificerede risici vurderes om de udgør en egentlig risici for projektet.
Planlægning og implementering af risikoreducerende tiltag På baggrund af identifikation og analyse skal risici prioriteres, og for alle identificerede risici skal der besluttes om risici skal accepteres, eller om der skal foretages et eller flere tiltag.
Handling og opfølgning på risici Risikoanalysen er med til at give projektlederen overblik over de usikkerheder der kan være på projektet og over hvilke muligheder, der er for at reagere rettidigt.
Audits
mplusm kan bistå med planlægning og gennemførelse af interne og eksterne audits samt opfølgning af behandlingen af afvigelser og korrigerende handlinger.
“Risikostyringssystemer skal være enkle og virke til gavn for hele virksomheden”